Vang Tannlegekontor er en allmennpraksis som tilbyr all vanlig tannbehandling.

Oversikten viser noe av det vi kan tilby.

Behandling av tannkjøttsbetennelse

Tannkjøttsbetennelse er en betennelse i tannkjøttet og fibrene rundt tannrota. Tilstanden er oftest smertefri, og oppdages ved undersøkelse hos tannlege. Tannkjøttsbetennelse medfører at tennene gradvis mister feste og hvis den ikke oppdages og behandles i tide, kan tennene falle ut. Dette er en av de vanligste årsakene til at folk blir tannløse. Tannkjøttsbetennelse ( kronisk marginal periodontitt ) kan forebygges ved regelmessig og godt renhold av tenner og tannkjøttet, og ved å gå jevnlig til tannlege for kontroll og tannstensrens. Vi utfører både forebyggende behandling, rens og operasjoner avhengig av alvorlighetsgrad.

• Undersøkelse

Ved en ordinær undersøkelse, sjekker tannlegen tenner, slimhinner og tannkjøtt. Røntgenbilder tas for å sjekke kjevebein og om det er hull mellom tennene. Det er også vanlig med en enkel tannstensrens og puss.

• Akuttbehandling

Har du behov for akutt hjelp? Ring oss, så får du komme til så snart vi har en ledig time.

• Fyllingsterapi

Dersom det er hull (karies) i en tann, avhenger behandlingen av hvor stort hullet er. Hvis hullet kun er i det ytterste laget av tannen (emaljen), kan forebyggende behandling være tilstrekkelig for å stoppe videre utvikling. Da pensles tannen med fluor, og følges opp med jevne mellomrom. Ved større kariesangrep, fjernes det skadede tannvevet og hullet blir fylt med et tannfarget materiale.

• Kroner og broer

Kroner lages på tenner som er for ødelagte til å reparere med vanlige fyllinger. Først må tannen slipes til, så tas et avtrykk som sendes til en tanntekniker. Teknikeren fremstiller en tannkrone, som er laget av meget slitesterke materialer. Ved neste besøk hos tannlegen, sementeres kronen til det som står igjen av tannen som var skadet.

• Tannbleking

Noen ganger blir tenner misfarget for dypt i tannen til at det kan pusses bort hos tannleggen. Da kan tannbleking være et alternativ. Det fremstilles en skinne som brukes hjemme. Vanligvis brukes skinnen 2-3 netter, og dette gjentas etter en periode. Tannlegen vil tilpasse behandlingen etter dine tenner og behov.

• Rotfylling

Rotfylling kan bli nødvendig når nerven i tannen er skadet eller død. Det kan oppstå betennelse eller infeksjon inne i tannen, som følge av for eksempel store hull i tennene, store fyllinger eller tannskader. Behandling innebærer fjerning av årsaken til skaden der dette er mulig, med påfølgende utrensing og fylling av rotkanalen. På denne måten fjernes bakterier i roten, og denne forsegles.

• Kirurgi

Vi fjerner visdomstenner og gjør andre enkle kirurgiske inngrep. Større kirurgiske inngrep henvises til oralkirurg eller annen spesialist.

• Implantater

Tapte tenner kan i noen tilfeller erstattes av implantater. Et implantat er en erstatning for tannrota, som plasseres i kjevebeinet. På toppen av implantatet kan det monteres en krone, bro eller annen protese.